Şifremi Unuttum

Akreditasyon Başvurusu ve Değerlendirme Esasları Yönergesi

İNFEKSİYON HASTALIKLARI VE KLİNİK MİKROBİYOLOJİ UZMANLIK EĞİTİMİ PROGRAMI AKREDİTASYONU BAŞVURUSU VE DEĞERLENDİRME ESASLARI YÖNERGESİ

MADDE 1- Dayanak, Amaç ve Kapsam

1.1. Bu yönerge, İnfeksiyon Hastalıkları ve Klinik Mikrobiyoloji Uzmanlık Eğitimi Programını değerlendirmek ve geliştirmek amacıyla çalışan; Akreditasyon Komisyonu’nun görev ve sorumluluklarını tanımlamak için hazırlanmıştır.

1.2. Amacı; Ulusal İnfeksiyon Hastalıkları ve Klinik Mikrobiyoloji Uzmanlık Eğitimi Akreditasyon başvuru ve değerlendirme süreçlerinde “İnfeksiyon Hastalıkları ve Klinik Mikrobiyoloji Eğitim ve Yeterlik Kurulu (İHKMEYK) 26 Mart 2015 tarihli düzeltmelerin yapıldığı son yönergede tanımlanan” akreditasyon komisyonuna yapılan başvuruların işleyişi ile ilgili esasları belirlemektir.

MADDE 2- Akreditasyon Başvurusu

2.1. Başvurular İnfeksiyon Hastalıkları ve Klinik Mikrobiyoloji Eğitim ve Yeterlik Kurulu (İHKMEYK) sekreterliğine yapılır.

2.2. Başvuru yapan kurum, İnfeksiyon Hastalıkları ve Klinik Mikrobiyoloji Uzmanlık Eğitiminin iç ve dış rotasyonlar dahil olmak üzere eğitim süresinin hepsini kendi bağlı olduğu kurumda tamamlamış, en az 2 dönem (10 yıl) İnfeksiyon Hastalıkları ve Klinik Mikrobiyoloji uzmanı mezun vermiş ve halen uzmanlık eğitimi vermeye devam ediyor olmalıdır.

2.3. Akreditasyon başvurusu Türk Klinik Mikrobiyoloji ve İnfeksiyon Hastalıkları (KLİMİK) Derneği  internet sitesinde “yeterlik / akreditasyon” başlığı altında yer alan “başvuru formunun” doldurulması, ilgili fakülte dekanı veya eğitimden sorumlu yönetici tarafından imzalanması ve İHKMEYK sekreterliğine ulaştırılması ile yapılır. Başvurular sitede yer alan elektronik formun doldurulması ile yapılabilir. Ancak başvuruyu takip eden 10 iş günü içinde ıslak imzalı asıl başvuru belgesinin Yeterlik Kurulu sekreterliğine gönderilmesi gereklidir. Islak imzalı başvuru belgesi ulaşmadığı takdirde başvuru işleme konulmaz

2.4. Başvurular, Akreditasyon Komisyonu’nda başvuru formu değerlendirilerek karar 5 (beş) gün içinde İHKMEYK’na iletilir. Akreditasyon başvurusu İHKMEYK tarafından kabul edilen kurumlara “akreditasyon adayı” statüsü verilir. Başvurusu reddedilen kurumlara konu ile ilgili detaylı gerekçeli geri bildirim raporu gönderilir.

2.5. Akreditasyon adaylığı uygun görülen kurumlar daha sonraki süreç, takvim ve belgelere Türk KLİMİK internet sitesinden ulaşarak temin etmelidir.

2.6. Akreditasyon adaylığı uygun bulunan ve konu ile ilgili kabul yazıları kendilerine ulaşan kurumlar, en geç 30 gün içinde Özdeğerlendirme Formunu (ÖDF) hazırlayıp Akreditasyon Komisyonu’na iletilmek üzere İHKMEYK sekreterliğine posta ile göndermelidir

MADDE 3- Öz Değerlendirme Formunun (ÖDF) hazırlanması

3.1. Özdeğerlendirme formu “İnfeksiyon Hastalıkları ve Klinik Mikrobiyoloji Uzmanlık Eğitimi İçin Ulusal Standartlar-TUKMOS”a uygun olarak doldurulur.

3.2. İHKMEYK, akreditasyon komisyonunda yer alan üyeler kendi kurumlarının ÖDF hazırlama komisyonlarında görev alamazlar.

3.3. ÖDF, ekleri ile birlikte 1 kopya basılı, 5 kopya elektronik (taşınabilir belleğe kaydedilmiş) olarak KLİMİK Derneği web sayfasından duyurulmuş olan tarihe uygun olarak, İHKMEYK sekreterliğine ulaştırılır. Sadece elektronik ortamda gönderilen ÖDF kabul edilmez ve değerlendirmeye alınmaz.

3.4. İHKMEYK sekreterliği tarafından teslime alınan basılı ve elektronik tüm belgeler değerlendirmeden geçirilir ve varsa eksikliklerin kurum tarafından tamamlanması istenir.

MADDE 4- Özdeğerlendirme Formu’unun incelenmesi ve karara bağlanması

4.1. ÖDF’u her bir Akreditasyon Komisyonu üyesi tarafından detaylıca okunur. Komisyonun kendi içinden belirleyeceği biri raportör olmak üzere  3 komisyon üyesitarafından “Akreditasyon Değerlendirme Formu’ndaki” maddeler dikkate alınarak bir rapor hazırlanır. Raportör kendi görüşü de dahil diğer 2 komisyon üyesinin görüşlerini ortak bir rapor haline getirir.

4.2. Hazırlanan bu rapor Akreditasyon Komisyonunda görüşülür. Üç kişilik ÖDF değerlendirme ekibi tarafından hazırlanan ortak raporda uzlaşı sağlanamayan konular bu görüşmede tartışılarak “Kurum Ziyaretine Uygun” ya da “Kurum Ziyaretine Uygun Değil” kararı gerekçeleri ile birlikte alınır. Kurum ziyarete uygun olup olmadığı kararı 30 (otuz gün) içinde tamamlanarak İHKMEYK sekreteryasına gönderilir.

4.3. Akreditasyon kurulunun kararı ile gelen rapor, İHKMEYK’’in her bir üyesi tarafından bireysel olarak değerlendirilir. İHKMEYK başkanı raporun ortak toplantıda değerlendirilmesi için bir tarih belirler. Belirlenen tarihte röportör olarak görev alan akreditasyon komisyonu üyesi her bir standartla ilgili değerlendirmeyi ve gerekçesini içeren raporu sözlü olarak sunar, yöneltilen soruları yanıtlar.

4.4. Kurumun ziyarete uygunluğu hakkındaki kesin karar İHKMEYK değerlendirme toplantısında yapılan değerlendirme sonrası alınır.

Karar Gerekçe
1. Kurum Ziyaretine Uygun 1.1. Öz Değerlendirme Formu, “İnfeksiyon Hastalıkları ve Klinik Mikrobiyoloji Uzmanlık Eğitimi İçin Ulusal Standartlar”ına göre anlaşılır, bilgi ve belgeler ile desteklenmiş şekilde hazırlanmıştır. Bu standartlar, kurum ziyareti ile değerlendirilebilecek düzeydedir. Herhangi bir ek bilgi ve belgeye ihtiyaç yoktur.
1.2. Öz Değerlendirme Formu, “İnfeksiyon Hastalıkları ve Klinik Mikrobiyoloji Uzmanlık Eğitimi İçin Ulusal Standartlar”ına göre hazırlanmakla birlikte, hazırlanan ÖDF içindeki bir veya birkaç başlıkta yoruma açık, kurum ziyareti sırasında karar verilebilecek bilgi ve belge eksiği bulunmaktadır.
2. Kurum Ziyaretine Uygun Değil 2.1. Öz Değerlendirme Formu, “İnfeksiyon Hastalıkları ve Klinik Mikrobiyoloji Uzmanlık Eğitimi İçin Ulusal Standartlar”ına göre hazırlanmakla birlikte, bir ya da birkaç standardın karşılanma durumu ile ilgili bilgi ve belge eksikliği vardır. Bu nedenle değerlendirme yapılamamaktadır. Yeterlik Kurulu tarafından başvuru öncesi ilan edilen tarihler arasında ilgili bilgi ve belgelerin Eğitim ve Yeterlik Kurulu’na ek rapor olarak göndermesi halinde kurum ziyareti yapılabilir.
2.2. Öz Değerlendirme Formunda kurumun “İnfeksiyon Hastalıkları ve Klinik Mikrobiyoloji Uzmanlık Eğitimi İçin Ulusal Standartlar”ını kurum ziyareti ile değerlendirebilecek düzeyde karşılamadığı anlaşılmış olup kurumun konu ile ilgili olarak bilgisine sunulan raporda yer alan eksiklikleri tamamlaması, daha sonra duyurusu yapılacak olan Akreditasyon başvuru dönemi içinde sunması halinde kurum ziyaretle değerlendirilebilir.

MADDE 5- Kurum Ziyareti

5.1. Kurum ziyareti, ÖDF’unun ilgili komisyon ve kurulda değerlendirilmesi sonrasında ““İnfeksiyon Hastalıkları ve Klinik Mikrobiyoloji Uzmanlık Eğitimi İçin Ulusal Standartlar”ını karşıladığı anlaşılan eğitim, İnfeksiyon Hastalıkları ve Klinik Mikrobiyoloji uzmanlık eğitimi veren merkezlerin altyapı ve uygulamalarının yerinde görülmesi, görüşülmesi ve değerlendirilmesi amacıyla “Akreditasyon Değerlendirme Formu ” dikkate alınarak yapılır.

5.2. ÖDF’nun kabul edildiği İHKMEYK toplantısında, her kurum için biri TTB UDEK/UYEK temsilcisi/üyesi olmak koşuluyla, 10 yıldır eğitim veren bir kurumda çalışan en az 5 kişilik ziyaret ekibi ve bir yedek üye (İHKMEYK üyesi olma zorunluluğu yoktur) belirlenir. Ekip üyeleri gerek ziyaret ekibinde yer alabilme gerekse de Yeterlik Kurulları için hazırlanan etik kurallar belgesinde yer alan maddelere uyduklarını beyan ederler.

5.3. Ekip başkanı varsa daha önce KLİMİK Dernek başkanı, yönetim kurulu üyeliği yanı sıra eğitimle ilgili farklı kurul ve komisyonlarda görev almış üyeler arasından seçilir.

5.4. Ziyaret tarihi kurum ve ziyaret komisyonu tarafından belirlenir.

5.5. Değerlendirilecek kurum, ziyaret ekibi ve tarihin belli olmasından sonraki 3 iş günü içinde ziyaret ekip başkanı ile iletişime geçerek, ziyaret için gerekli altyapı ve program detaylarını öğrenir. Ziyaret edilecek kurum, ziyaret ekibinin her bir üyesine kurumun daha önce hazırladığı ÖDF ve eklerini basılı ve taşınabilir bellekte birer nüsha olarak gönderir. Üyeler kurum ziyareti öncesi ÖDF ve eklerini akreditasyon değerlendirme formunu kullanarak bireysel değerlendirme yaparlar.

5.6. Ziyaret ekibi üyelerinin ulaşım ve konaklama gibi giderleri sağlanabiliyorsa öncelikli olarak kurumun kendi imkânları ile karşılanır. Karşılanamıyorsa yalnızca ulaşım ve konaklama KLİMİK Derneği tarafından, hava limanı, otogar, tren istasyonu vb. dan kuruma transferi, bilgisayar, barkovizyon, toplantı odası, kırtasiye, yemek vb. gibi şehir içi her türlü ihtiyaçları ziyaret edilen kurum tarafından sağlanır.

5.7. Değerlendirme ekibi ziyaretten bir gün önce kurumun değerlendirileceği şehirde veya çevrimiçi toplanarak bireysel değerlendirmelerini paylaşarak ortak bir değerlendirme yapar, ziyaret sırasında özellikle incelenmesi gereken konuları, görüşülecek kişileri belirler.

5.8. Ziyaret ekibi “Akreditasyon Değerlendirme Formu” ile uyumlu şekilde ziyaret gerçekleştirir, ziyaretin tamamlanması sonrasında bir araya gelerek ziyaret sonu çıkış bildirimini hazırlar. Çıkış bildirimi ekip başkanı, dekan veya uzmanlık öğrencisi eğitim/öğretiminden sorumlu dekan yardımcısı, başhekim, anabilim dalı başkanı, anabilim dalı öğretim görevlileri, eğitim sorumluları ve en kıdemli asistanın hazır bulunduğu toplantıda kuruma sözlü olarak sunar, yazılı olarak teslim eder.

5.9. Kılavuza uygun hazırlanmış “Kurum Ziyareti Raporu”  sona ermesinden en geç 7 gün içinde basılı ve elektronik olarak ziyaret ekibi başkanı tarafından İHKMEYK’na iletilir.

5.10. Değerlendirilen kurum 7 gün içinde çıkış bildirimi ile ilgili varsa itiraz ya da görüşlerini İHKMEYK’na iletilir.

MADDE 6- Akreditasyon Kararı

6.1. İHKMEYK, sona ermiş tüm başvurular için ÖDF ve kurum ziyareti raporlarını, çıkış bildirimine dair kurumların itirazlarını Akreditasyon Komisyon başkanına iletir.

6.2. Akreditasyon komisyonu, kurum ziyareti başkanı ya da raportörü tarafından sunulan raporun değerlendirilmesi gündemi ile toplanır. Toplantıda her başlık ayrı ayrı, ardından tümü birlikte gözden geçirilir. Toplantı sonunda kurum için “Tam Akreditasyon”, “Koşullu Akreditasyon” ve “Akreditasyona Uygun Değil” kararı 5 komisyon üyesinden en az üçünün “evet” oyu vermesi ile alınır.

6.3. Akreditasyon Komisyonu kurumun akreditasyonu ile ilgili olarak üç karardan birini alarak programın akreditasyonla ilgili statüsünü İHKMEYK’na önerir.

6.3.1. Tam Akreditasyon: Kurumun “İnfeksiyon Hastalıkları ve Klinik Mikrobiyoloji Uzmanlık Eğitimi İçin Ulusal Standartlar”ı karşıladığının belirlendiği durumunda verilen statüdür. Kurumun “Tam Akreditasyon” aldığı tarihten başlamak üzere 5 yıl süreyle geçerlidir. Tam Akreditasyon Statüsü devam eden eğitim kurumunun 3. yılda ara/öz değerlendirme raporunu İHKMEYK sekreterliğine göndermesi gereklidir. Ara değerlendirme raporunda ilk değerlendirmeden sonra eklenen eğitim süreçleri, eğitim kadrosu ve yapısal değişiklikler gibi güncellemeleri içermelidir. 

6.3.2. Kurumun Uzmanlık Eğitim Programına dair “akreditasyon sonuç raporu” hazırlanarak o yıl yapılan KLİMİK Kongresi sırasında açıklanır, KLİMİK Derneği Web sayfasında yayınlanır. Re-akreditasyon için 5. yıl tamamlandığında tekrar başvuruda bulunur.

6.3.3. Koşullu Akreditasyon: ÖDF ve eklerinin değerlendirilmesi sonucu eğitim programında temel standartların en az birinin karşılanmadığı saptandığı durumlarda 12 ay içinde bu standartların eğitim merkezi tarafından tamamıyla karşılanabileceği düşünüldüğünde verilen statüdür. ÖDF ve eklerinde saptanan eksik başlıklar yanı sıra diğer standartlar kurum ziyareti sırasında yerinde değerlendirilir. Ziyaret ekibi gerekçeleri ile birlikte hazırladıkları ziyaret sonrası raporu yazılı olarak İHKMEYK’na sunar.

6.3.4. Koşullu akreditasyon süresi uzatılamaz. Bu süre sonunda standartların karşılandığı belirlenirse kurum Tam Akreditasyon statüsüne geçer. Tam akreditasyon bu kararın alındığı tarih itibariyle 5 yıl geçerlidir. Diğer süreçler 6.3.1. maddede yer alan bilgiler doğrultusunda ilerler.

6.3.5. Akreditasyon için uygun değil: ÖDF ve eklerinin değerlendirmesi ya da kurum ziyareti sonucunda kurumun “İnfeksiyon Hastalıkları ve Klinik Mikrobiyoloji Uzmanlık Eğitimi İçin Ulusal Standartlar”ını karşılamadığı saptanan uzmanlık eğitim programının statüsüdür. Bu kurumlar en az 12 ay sonra akredite olmak için yeniden başvuru yapabilirler.

6.4. Akreditasyon Belgesi, tam akredite statüsü verilen programların yürütüldüğü merkezlerde Dekan, uzmanlık öğrencisi eğitiminden sorumlu dekan yardımcısı, başhekim, uzmanlık eğitimi veren merkezin başkanı, öğretim görevlileri, uzmanlık öğrencisi, yardımcı sağlık personeli, sekreterlerin de katıldığı bir toplantıda İHKMEYK başkanı tarafından takdim edilir.

MADDE 7- Tam Akreditasyonun Devamı (Re-akreditasyon)

7.1. Tam Akreditasyonun Devamı: Beş yılın sonunda eğitim programının tüm temel standartları karşılamaya devam ettiği durumda verilen statüsüdür. Kurumun “İnfeksiyon Hastalıkları ve Klinik Mikrobiyoloji Uzmanlık Eğitimi Programı”na ait sonuç raporu hazırlanır ve eğitim merkezinin bağlı olduğu Dekanlık/yönetime iletilir. Sonuçlar KLİMİK Derneği web sayfasında yayımlanır.

7.2. Tam Akreditasyon Statüsü devam eden eğitim kurumunun 3. yılda ara/öz değerlendirme formunun yeniden hazırlaması gerekmektedir.

7.3. Tam Akreditasyon Statüsü devamı için ‘’İnfeksiyon Hastalıkları ve Klinik Mikrobiyoloji Uzmanlık Eğitimi İçin Ulusal Standartlar”’ının tamamına yakını karşılanmakla birlikte birkaç başlıkta gerilemenin saptandığı durumlarda kliniğin/eğitim merkezinin 6 ay içinde eksiklerini tamamlaması gerekmektedir.

7.4. Tam Akreditasyon Statüsü’nün Akreditasyon İçin Uygun Değil Statüsüne Düşürülmesi: Kurumun “İnfeksiyon Hastalıkları ve Klinik Mikrobiyoloji Uzmanlık Eğitimi İçin Ulusal Standartlar”’ını karşılayamaz hale geldiği statü olup bu durumda kurumların Tam Akreditasyon statüsü sonlandırılır.

7.5. Tam akreditasyona devamın yanı sıra kurumun akreditasyon statüsünün değişimine ait işlemler ilk akreditasyon ziyaretinde olduğu gibi ilerler. Sonuç raporu akreditasyon komisyonu tarafından hazırlanarak Eğitim ve Yeterlik kuruluna sunulur. İnfeksiyon Hastalıkları ve Klinik Mikrobiyoloji Eğitim ve Yeterlik Kurulu’nun (İHKMEYK) konuyla ilgili yaptığı toplantıda rapor son halini alır.

MADDE 8- Yürürlük ve Yürütme

8.1. Bu Yönerge İnfeksiyon Hastalıkları ve Klinik Mikrobiyoloji Eğitim ve Yeterlik Kurulu (İHKMEYK) tarafından kabul edildiği tarihten itibaren geçerlidir ve kapsamında tarif edilen süreçlerin yürütülmesinden Türk Klinik Mikrobiyoloji ve İnfeksiyon Hastalıkları (KLİMİK) Derneği, İHKMEYK başkanı sorumludur.